Słownik terminów sieciowych
Linia.giflinia.gif (3249 bytes)


A, B, C, D, E, F, G, H, I, K, L, M, P, R, S, T, W.

10BASE

Powrót do góry Adres IP - Unikalny 32-bitowy adres w sieci Internet. Format adresu to cztery jednobajtowe (8 bitowe) liczby oddzielone kropkami, np. 148.81.83.98

Powrót do góry ADSL - technologia szybkich połączeń - Na początku roku 1998 najczęściej stosowano modemy o prędkości 28,8 lub 33,6 kb/s, lub w technologii ISDN*) oferującej dostęp do transmisji z prędkością 64 lub nawet 128 kb/s. Natomiast nowsza technika szybkich połączeń ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line czyli asymetryczna cyfrowa linia abonencka) pozwala na uzyskanie na zwykłej linii telefonicznej prędkości transmisji rzędu nawet 8 Mb/s. Słowo "asymetryczna" oznacza, że prędkości transmisji w kierunku "do" i "od" użytkownika są nierówne. 8 Mb/s odnosi się do przesyłania informacji z sieci do użytkownika, natomiast w kierunku odwrotnym prędkość wynosi 1 Mb/s, co stanowi wielokrotnie więcej w porównaniu z najszybszymi obecnie używanymi modemami.W praktyce połączenia charakteryzują się prędkościami: do 2Mb/s w kierunku do abonenta i ok. 64 kb/s w kanale zwrotnym. Choć ADSL korzysta z tej samej linii telefonicznej co normalny telefon, i z punktu widzenia użytkownika funkcjonalnie zstępuje zwykły modem, działa zupełnie inaczej. W istocie ADSL ma z siecią telefoniczną wspólny tylko jeden element -  krótki odcinek kabla między abonentem a najbliższą centralą telefoniczną. Para modemów ADSL tworzy na tym odcinku połączenie stałe, przez które przesyłane są dane. W centrali dane te całkowicie opuszczają sieć telefoniczną i kierowane są odrębnym łączem szybkiej sieci transmisji danych bezpośrednio do providera Internetu. Stanowi to zasadniczą różnicę w stosunku do poprzednich technologii modemowych, a także jeden z dwu kluczowych elementów technologii ADSL; drugi to specjalne modemy umożliwiające pracę z tak wielkimi prędkościami.Szczegóły na stronie...

Powrót do góry Applet - Krótki program , stanowiący część dokumentu internetowego. Pojęcie applet jest odnoszone w Internecie do małych programów (skryptów) napisanych za pomocą języka programowania Java, firmy Sun. Applet wykonuje jakieś zadanie, np. pozwala wyświetlać animację. Applety Javy są interpretowane (akceptowane) przez przeglądarki Netscape Navigator 2.0 i Microsoft Internet Explorer 3.0 i nowsze wersje.

Powrót do góry Archie - Sieć baz danych zawierających listy wszystkich plików dostępnych w internecie poprzez anonimowego ftp. Aby odnaleźć żądany plik trzeba podłączyć się do tzw. archie serwera i zadać pytanie o plik.

Powrót do góry ATM - Asynchronous Transfer Mode - technologia zapewniająca bardzo efektywny transfer danych, przeznaczona głównie do przesyłania multimediów. Stosowana do budowy sieci LAN iWAN - traktowana jako technologia do budowy głównie sieci szkieletowych. Bardzo wydajna i szybka

Powrót do góry Bramka - Program lub komputer, który nadzoruje ruch pomiędzy dwiema sieciami, Internetem oraz siecią lokalną, jak również między dwoma dowolnymi mediami.

Powrót do góry Bridges - (mostki) - Urządzenia które filtrują pakiety pomiędzy sieciami decydując o tym czy przekazać dalej pakiet czy nie. Pakiety pochodzą ze wszystkich sieci do których mostek jest podłączony.

Powrót do góry Cache - Specjalny katalog w przeglądarce WWW, gromadzący grafikę wczytywaną w trakcie przeglądania zasobów sieci. Po powtórnym połączeniu się z daną stroną  przeglądarka wczytuje na ekran grafikę z cache'a, a nie z Internetu, co znacznie przyspiesza wczytanie całej strony. Im większy cache, tym większa możliwość magazynowania grafiki. Optymalna wielkość powinna sięgać 10-15 megabajtów. Czasem jednak strona wczytuje się z cache'a mimo, iż w międzyczasie uległa np. modernizacji, a wyświetla się stara wersja. Aby tego uniknąć, co jakiś czas trzeba odświeżać strony.

Powrót do góry Cookie - (herbatnik -)) - Krótki wpis tekstowy przechowywany na komputerze użytkownika określający jego upodobania dotyczące serwera lub witryny WWW, która dokonała zapisu.

Powrót do góry Dialer - Program, którego zadaniem jest połączenie twego komputera z dostawcą usług internetowych

Powrót do góry DNS (ang. Domain Name Service) - System nazewnictwa domen w sieci Internet. Pozwala nadawać komputerom nazwy zrozumiałe dla człowieka i tłumaczy je na numery IP. Serwer DNS to komputer gromadzący i tłumaczący nazwy literowe komputerów w danej sieci na numery IP.

Powrót do góry Domena - Nazwa podsieci, czyli też część nazwy adresu e-mail. Niektóre domeny posiadają poddomeny. Np. domeną jest .pl, .ch, .su, itp. Poddomena to np. .edu, .gov, .mil. Przykładowy adres składa się z nazwy użytkownika i domeny z poddomenami, np. firma@serwer.com.pl. Inaczej domena to grupa komputerów w sieci, której nazwa zwykle zależy od kraju lub typu sieci. DNS organizuje grupy komputerów w Internecie zgodnie z hierarchią domen.Powrót do góry

Powrót do góry Dostawca usług internetowych (Internet provider) - Zazwyczaj firma umożliwiająca przesyłanie danych na duże odległości, posiadająca szybkie łącze ze światem i wiele podłączeń telefonicznych. Modemem podłączamy się do takiej firmy i dzięki niej łączymy się z dowolnym miejscem na świecie za cenę połączenia lokalnego. Usługodawca internetowy zazwyczaj oferuje szeroką gamę usług za które pobiera odpowiednie opłaty.

Powrót do góry DWDM - (Dense Wavelenght Division Multiplexing) - Nowa, rewolucyjna technologia dla sieci szkieletowych. Polega ona na zwiększeniu przepustowości za pomocą podziału fal świetlnych w pojedynczym włóknie światłowodu. Pozwala ona "upchać" w jednym włóknie od kilku do stu kilkudziesięciu promieni świetlnych, a więc ustalić transmisję na poziomie 1 terabita na sekundę. Ta technologia może się stać bazą dla infrastruktury optycznej dla Internetu2. Znacząco zwiększa opłacalność świadczenia usług szerokopasmowych. Ułatwa ona budowę sieci o wielkich przepustowościach i jednocześnie redukuje koszty transmisji.

Powrót do góry E-mail - Poczta elektroniczna to usługa pozwalająca na przesyłanie w internecie listów i załączników do listów w postaci plików. Każdy list musi być zaadresowany wg. schematu nazwa_użytkownika@adres_maszyny. Do czytania i pisania listów służą programy obsługi poczty np. Internet Mail w pakiecie MS Internet Explorer  lub wbudowany moduł w Netscape Navigatorze. Poza tekstami można przesyłać pocztą elektroniczną także pliki binarne odpowiednio przetworzone na format tekstowy. Konwersję zapewniają w/w programy pocztowe - wystarczy jedynie załączyć do wiadomości wybrane pliki z komputera lokalnego. Skrzynka pocztowa (ang. mailbox) Plik w którym są przechowywane wszystkie otrzymane, kopie wysyłanych, jeszcze nie wysłane oraz usunięte listy. Przesyłki pocztowe których odbiór nie został w pełni potwierdzony są umieszczane w specjalnym katalogu i po ponownym połączeniu się danego użytkownika z daną skrytką pocztową - nieodebrane wiadomości są ponownie transmitowane, aż do pełnego i potwierdzonego odbioru. Jeżeli masz w swojej skrytce pocztowej zbyt duży plik (pliki), którego z różnych przyczyn nie możesz odebrać przez połączenie modemowe - musisz zgłosić się do administratora systemu celem jego usunięcia. Dopiero wtedy system zakończy próby jego przesłania.

Powrót do góry Ethernet - Jeden ze standardów sieci lokalnych. Wykorzystuje metodę dostępu CSMA/CD (and. Carrier Sense Multiple Access/Collision Detection) polegającą na dostępie wielostacyjnym i detekcji kolizji. Użytkownik sieci nadaje tylko wtedy kiedy nikt więcej nie nadaje. Jeżeli wykryta zostanie kolizja (czyli zacznie nadawać dwóch lub więcej użytkowników) to transmisja jest wznawiana po losowym odstępie czasu. Najpopularniejsza technologia sieci, około 80% wszystkich sieci jest zbudowanych o oparciu o technologię Ethernet. Standardowy Ethernet pracuje z prędkością 10 milionów bitów na sekundę (10 Mbps) oraz daje dużą prędkość, łatwość instalacji oraz duże możliwości. Prawa Ethernetu są opisane przez specyfikację IEEE 802.3. Najpopularniejsze odmiany Ethernetu to 10BASE-2 (popularny koncentryk) oraz 10BASE-T (skrętka).

Powrót do góry EURO DOCSIS - Europejski odpowiednik międzynarodowego standardu transmisji danych przez sieć telewizji kablowej, który charakteryzuje się zwiększonym zakresem częstotliwości pracy kanału zwrotnego wynoszącym w Europie 5-65 MHz oraz szerokością kanału wynoszącą 8 MHz. Nowy standard umożliwia transmisję danych z szybkością 27 Mb/s, 36 Mb/s, 38 Mb/s lub 50 Mb/s (w zależności od kanału i zastosowanej modulacji). W standardzie EURO DOCSIS uruchomiono w łodzi pierwszą w Polsce instalację rozwiązań 3Com do transmisji danych w sieciach. Dzięki realizacji projektu abonenci telewizji kablowej ASTRAL otrzymali dostęp do Internetu. Dwukierunkowa komunikacja następuje z wykorzystaniem kanału zwrotnego i modemu kablowego. Połączenie z Internetem jest stałe, bez wykorzystywania linii telefonicznej, dzięki temu abonenci mogą korzystać z Internetu przez 24 godziny na dobę. Każ-dy z nich może otrzymać także stały adres protokołu sieciowego (IP1, który daje dostęp do poczty elektronicznej, list dyskusyjnych, chat, IRC, FTP oraz możliwość stworzenia własnej strony WWW.

Powrót do góry Fast Ethernet - Rozszerzenie standardowego Ethernetu. Fast Ethernet pracuje z przędkością 100 Mbps. Prawa Fast Ethernetu są opisane przez specyfikację IEEE 802.3u. Ze względu że oba Ethernety używają takich samych protokołow, dane mogą przechodzić między tymi dwoma standardami bez ich konwersji.

Powrót do góry Firewall - Zabezpieczenia typu "zapora ogniowa" nie pozwalają one niepożądanym danym na wejście do sieci ani na opuszczenie jej. Oprogramowanie to określa, jakie dane są autoryzowane. Zazwyczaj jest ono umieszczone na routerach lub serwerach dedykowanych. Zabezpiecza np. przed spamem pocztę intranetową przedsiębiorstwa nie dopuszczając z zewnątrz poczty o określonej zawartości.

Powrót do góry FTP (ang. File Transfer Protocol)

Powrót do góry Gateway (bramka) - Są one stosowane niemal wyłącznie w bardzo dużych sieciach komputerowych, tam gdzie poszczególne protokoły transmisji danych oraz same sieci nie są w ogóle ze sobą kompatybilne. Gatewaye pełnią rolę tłumaczy, dzięki którym możliwe jest przeprowadzanie transmisji danych zarówno od strony hardware'u, jak i software'u.

Powrót do góry GPRS - (Generak Packet Radio Switching) - komórkowy internet korzystający z protokołów IP.

Powrót do góry HUB (koncentrator) - Nazywany jest również koncentratorem, multiportem lub multiplekserem. HUB jest powszechnym punktem zbiorczym dla sieci topologii gwiazdy. Posiada wiele portów służących do przyłącznia stacji roboczych zestawionych przede wszytkim w topologii gwiazdy. W zależności od liczby komputerów przyłączonych do sieci może się okazać konieczne użycie wielu hubów. W sieci takiej nie ma bezpośrednich połączeń pomiędzy stacjami . Komputery podłączone są przy pomocy jednego kabla do centralnego huba, który po nadejściu sygnału  rozprowadza go do wszystkich linii wyjściowych.
Można wyróżnić huby pasywne i aktywne.
Hub pasywny jest tanim urządzeniem pełniącym funkcję skrzynki łączeniowej, nie wymaga zasilania. Hub aktywny dodatkowo wzmacnia sygnały ze stacji roboczej i pozwala na wydłużenie połączenia z nią. Zasilanie jest wymagane.
Najczęstszym rodzajem kabla łączącego komputer i hub jest skrętka (10Base-T). Huby potrafia jednak dokonać konwersji sygnału pochodzącego z różnych mediów transmisyjnych. Dostosowują się też do różnych standardów sieciowych jak np. Ethernet, Token Ring, ATM
Najnowsze urządzenia tego typu umożliwiają  realizację zaawansowanych funkcji zarządzających, obsługę całego ruchu w dużej sieci, kontrolowanie jej stanu, monitorowanie pracy użytkowników. Posiadają też funkcję przełączania portów. Umożliwia ona łatwą rekonfigurację stacji roboczych i zarządzanie grupami roboczymi. Poszczególni użytkownicy z danej grupy nie muszą znajdować się fizycznie w obrębie jednego miejsca. Każdy port huba może byc przypisany do dowolnego segmentu sieci.Huby sa obecnie powszechnie stosowane, ich cena nie jest wysoka. Coraz częściej jednak ich możliwości są niewystarczające i często łączone są ze switchami. Takie rozwiązanie znacznie zwiększa przepustowość całej sieci.
Arcnet, 10BaseT oraz 10BaseF Ethernet a także inne podobne topologie sieci używają HUB-ów do połączenia wielu kabli w jedną sieć. Token Ring MSAU też może być uznawane za typ HUB-a. HUB-y posiadają wiele portów do podłączenia różnych kabli sieciowych. Niektóre HUB-y (takie jak 10BaseT) posiadają zdolności do regenerowania sygnału (funkcje zbliżone do funkcji repeatera). Inne (tak jak 10BaseF) łączą sygnały. Inne HUB-y rozprowadzają odebrane sygnały na wszystkie porty równocześnie, rak jak działają wieloportowe repeatery w sieci 10Base2.hub1.jpg

Powrót do góry Host - Maszyna w sieci posiadająca własny adres IP, nazwę i należąca do domeny. Często także: komputer podłączony do bezpośrednio do Internetu, pozwalający świadczyć usługi internetowe klientom.

Powrót do góry HTTP (ang. Hypertekst Transport Protocol)

Powrót do góry IEEE 802.3 - Specyfikacja Ethernetu zdefiniowana przez Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE). Specyfikacja 802.3 zawiera zasady konfigurowania sieci Ethernet, rodzajów połączeń jakich można użyć oraz jak elementy sieci powinny współdziałać.

Powrót do góry IEEE 802.5 - Specyfikacja Token Ring zdefiniowana przez Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE). Specyfikacja 802.5 zawiera zasady konfigurowania sieci Token Ring, rodzajów połączeń jakich można użyć oraz jak elementy sieci powinny współdziałać.

Powrót do góry Internet - Ogólnoświatowa sieć komputerowa, łącząca większość podłączonych do jakiejkolwiek sieci komputerów. Skupia tysiące sieci lokalnych, setki miejskich, miliony komputerów i użytkowników w krajach na wszystkich kontynentach, wykorzystując rozmaite nośniki informacji - linie telefoniczne, łącza satelitarne, linie radiowe, światłowody, skrętki itp. W sieci udostępnione są ogromne zasoby do których między innymi należą spisy literatury, kopie obrazów, treści książek, utwory muzyczne, informacje na dowolne tematy itp. itd. Poza tym możliwe jest porozumiewanie się pomiędzy użytkownikami za pomocą poczty elektronicznej oraz programów typu IRC. Dostęp do sieci uzyskuje się poprzez lokalną sieć komputerową, linię dzierżawioną lub łącząc się modemem do lokalnego usługodawcy internetowego (ang. internet provider), który oferuje dostęp do całej reszty świata w Internecie.

Powrót do góry Intranet  - Wewnętrzna, wydzielona sieć firmy, opartą na rozwiązaniach Internetu. Dostęp do zasobów intranetu jest możliwy tylko z określonych punktów sieci. Najczęściej zasoby intranetowe są separowane od zasobów światowych przez tzw. ściany ogniowe (firewall).

Powrót do góry IRC (ang. Internet Relay Chat) - Program typu klient-serwer, dzięki któremu osoby z dowolnego miejsca na świecie mogą porozmawiać w czasie rzeczywistym ze sobą. W tym celu łączą się z tzw. IRC Serwerem i dołączają do kanału na którym chcą dyskutować. Możliwe jest również przesyłanie plików pomiędzy rozmówcami.

Powrót do góry ISDN (ang. Integrated Services Digital Network) - Jest to rodzaj sieci cyfrowej łączącej wszystkie usługi telekomunikacyjne w jedną płaszczyznę. Sieć ta tworzona jest przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury, ale tylko w tych regionach, gdzie pracują cyfrowe centrale telefoniczne.Transmisja aparat <--> centrala jest cyfrowa poprzez dwa  (lub wiecej, w oktopusie 2) kanały o przepustowości 64kbps każdy (dodatkowo kanał sygnalizacyjny który pełni role pomocnicze). Dysponuje się jak gdyby dwiema liniami telefonicznymi  - można np. surfować po Internecie i nadawać fax. Można też uzyć obu kanałow do Internetu - transmisja będzie wtedy 2x szybsza (128kbps). Tyle, że 2x drożej...Bardziej efektywnym systemem jest ADSL

Powrót do góry Kabel współosiowy - kabel sieciowy, przewodzący sygnał elektryczny przez metalowy drut. Składa się z dwóch przewodników otoczonych przez warstwy izolacji.

Powrót do góry Klient-serwer (Client-server) - metoda współdzielenia komputerów i zasobów sieciowych przez scentralizowanie pewnych funkcji na serwerze i udostępnianie klientom pewnych informacji za pomocą tych funkcji. Architektura systemu komputerowego umożliwia korzystanie z serwerów baz danych, czy aplikacji. Serwer służy do przetrzymywania danych, przyjmowania zgłoszeń od klientów i świadczenia usług na ich rzecz. Klienci zgłaszają się do serwera z konkretnym zapytaniem i oczekują na odpowiedź. Ułatwiają użytkownikowi sieci zadanie, jeżeli są wyposażone w interfejs graficzny użytkownika. Zasadniczą zaletą architektury klient-serwer jest to, że przez sieć biegną jedynie konkretne odpowiedzi na konkretne pytania, a nie całe pliki, czy aplikacje do wykonania lokalnego, jak to miało miejsce w dawnych architekturach serwerowych.

Powrót do góry Kolizja - Zanim stacja przystąpi do nadawania sprawdza kanał transmisyjny. Jeżeli kanał jest bezczynny, stacja nadaje jednocześnie nadsłuchując czy sygnał nadany nie uległ modyfikacji. Jeżeli to co wróciło jest różne od tego co nadano, wiadomo iż wystąpiła kolizja - co najmniej dwie stacje rozpoczęły jednocześnie nadawać. Wykrywanie kolizji jest więc procesem analogowym. Stacja, która pierwsza wykryła kolizję natychmiast przestaje nadawać i wysyła specjalny sygnał tzw. "jam", aby wszystkich poinformować o wystąpieniu kolizji. Jam składa się z 32-48 bitów wzorca (ang. pattern) wyłączywszy 32-bitowy CRC. Czas po jakim stacje będą próbowały ponownie nadawać jest losowy, generowany na podstawie 6 bajtowego adresu karty sieciowej (w związku z tym pewne serie kart mogą być uprzywilejowane), tak aby zminimalizować prawdopodobieństwo powtórnego wystąpienia kolizji. Jeśli jednak ponownie wystąpi kolizja, czas, na jaki milkną stacje jest podwajany. Po kolejnych nieudanych próbach transmisji, transmisja jest zaniechana i użytkownik zostaje poinformowany o błędzie. Zwykle ilość prób wynosi 16 (ustalają to projektanci sprzętu aktywnego).
Wystąpienie kolizji w sieci wcale nie musi oznaczać, że zostanie ona wykryta. Sytuacja taka ma miejsce na przykład wtedy, gdy kolizja wystąpiła po zakończeniu nadawania. Oznacza to iż sieć taka musi spełnić dodatkowe warunki.
We wszystkich sieciach LAN z dostępem CSMA/CD stosuje się więc kompromisowe rozwiązania pomiędzy zasięgiem sieci i jej szybkością, a rozmiarem przesyłanych pakietów. I tak, w sieci Ethernet pracującej z szybkością 10Mbitów/s przyjmuje się, iż minimalny rozmiar pakietu wynosi 64 bajty, czas propagacji sygnału 51,2 mikrosekundy, a całkowita długość kabla koncentrycznego grubego 1,5km.

Powrót do góry Komputer główny (host) - Każdy komputer (lub grupa komputerów) bezpośrednio podłączony do Internetu, udostępniający swoje usługi i zasoby użytkownikom sieci.

Powrót do góry LMDS - (Local Multipoint Distribution System) - Szerokopasmowy dostęp do Internetu drogą radiową - w praktyce 2Mb/s w kierunku do abonenta i tyle samo w kanale zwrotnym. Lokalne sieci w tej technologii działają już w kilku wielkich miastach, a operatorzy (jak Formus, Datastar czy Tele2) zapowiadają utworzenie ich w innych miastach, a następnie połączenie lokalnych ringów w ogólnokrajowe, szerokopasmowe sieci transmisyjne. TPSA stawia raczej na łącza stacjonarne (czy słusznie - czas pokaże) nie bardzo wierząc w powodzenie tej technologii. Radiowy dostęp ma tę wielką zaletę, zaoszczędza czas instalcji, co może mieć wpływ w pozyskaniu w krótkim czasie nowych użytkowników. Wadą jest cena, wyższa od analogicznego ADSL-a. W Polsce tę technologię z rozmachem wprowadza Formus, Crowley Data Poland(sprzęt dla tego operatora dostarcza jeden z gigantów telekomunikacyjnych - Lucent Technologies) i Pro Futuro.

Powrót do góry Modem (ang. MOdulator/DEModulator) - Urządzenie pozwalające na transmisje danych z komputera poprzez linie telefoniczną do drugiego modemu. Modem może być urządzeniem wewnętrznym (w postaci karty) lub zewnętrznym podłączanym kablem do interfejsu w komputerze.
modem-tyl.gif (7328 bytes)]
Przykładowy modem firmy 3com.

Powrót do góry Multiplekser - Umożliwia odczyt wartości natężenia prądu pętli prądowej oraz czterech predefiniowanych zmiennych dynamicznych inteligentnych przetworników pomiarowych ( lub układów wykonawczych ) za pomocą transmisji cyfrowej. Do multipleksera może być podłączonych do 16 urządzeń. Podłączenie pętli prądowej każdego z urządzeń wykonane jest poprzez transformator. Za pomocą modemów na sygnał pętli prądowej nałożony jest sygnał zmienno-prądowy umożliwiający transmisję cyfrową. W ramach protokołu HART(R) multiplekser pracuje jako master. Ze względu na jednoczesne wykorzystywanie sygnału prądowego wszystkie przetworniki / układy wykonawcze muszą mieć zaprogramowany adres zerowy.Odczytane wartości odpowiednio przeskalowane mogą być potem odczytywane. 

Powrót do góry Pakiet - Porcja informacji przesyłanej przez sieć. Każdy pakiet zawiera adres maszyny, do której został skierowany, adres zwrotny i trochę innych danych.Pakiety mogą mieć różne rozmiary, jednak najczęściej jest to 512 bajtow. Z pakietów tworzone są ramki i przesyłane poprzez łącza komunikacyjne. Taki sposób przesyłania danych pozwala zminimalizować pojawiające się w czasie transmisji błędy. Uszkodzone, małe części danych łatwo jest retransmitować.

Powrót do góry Ping - Komenda ping pozwala sprawdzić połączenie internetowe poprzez wysłanie kontrolnego pakietu do i ze zdalnego hosta. Przy uzyskanym połączeniu istnieje możliwość pokazywania statystyk transmisji.

Powrót do góry PPP (ang. Point to Point Protocol)

Powrót do góry Protokół - Metoda komunikacji pozwalająca na wymianę informacji pomiędzy dwoma komputerami lub programami

Powrót do góry Przełącznik (ang. switch) - Urządzenie które łączy oddzielne sieci LAN oraz zapewnia filtrowanie pakietów między nimi. Switch LAN jest urządzeniem z pewną liczbą portów, z których każdy może współpracować z siecią Ethernet lub Token Ring.
Chociaż zapewniają one takie same możliwości łączenia za pomocą kabli sieciowych jak koncentratory, to jednak przyczyniają się do zwiększenia wydajności całej sieci. Dzieje się tak wskutek rozszerzenia pasma transmisji danych (czyli maksymalnej pojemności sieci transmisji danych). Zamiast współdzielenia całego dostępnego pasma pomiędzy wszystkich użytkowników, tak jak w przypadku koncentratora, przełącznik przydziela każdemu podłączonemu urządzeniu sieciowemu określoną część pasma transmisyjnego. Na przykład, każdy koncentrator 10 Mb/s udostępni całe pasmo transmisyjne10 Mb/s wszystkim podłączonym urządzeniom. Odpowiedni przełącznik przydzieli takie pasmo każdemu urządzeniu z osobna, co znacznie zwiększy wydajność. Dalsze zwiększenie wydajności można uzyskać przez wprowadzenie przełączników pozwalających na obsługę połączeń dwukierunkowych. Działanie przełączników jest możliwe dzięki zapamiętaniu jednoznacznych adresów MAC każdego urządzenia pracującego w lokalnej sieci komputerowej i informacjom o tym, z którym portem komunikuje się dane urządzenie.
Przełączniki znakomicie spełniają swoją rolę w następujących zastosowaniach:

  • Umieszczone w pobliżu szkieletu sieci likwidują "wąskie gardła" systemu transmisji danych i zwiększają przepustowość sieci;
  • Mogą zwiększyć zasięg sieci, w której zainstalowano maksymalną dozwoloną liczbę połączonych szeregowo koncentratorów; Używane jako urządzenia do podłączenia komputerów biurkowych, zapewniają ich użytkownikom najwyższą możliwą wydajność pracy.

Powrót do góry Ramka (ang. frame) - Element dokumentu internetowego, wprowadzony w ramach Netscape Extensions i interpretowany początkowo przez Netscape Navigatora , potem przez  Internet Explorera 3.0. Użycie ramek pozwala dzielić ekran dokumentu na kilka odrębnych okienek, zwykle powiązanych ze sobą odsyłaczami, co ułatwia nawigowanie w skomplikowanych konstrukcyjnie dokumentach.Użycie ramek nie pozbawia użytkowników innych przeglądarek możliwości czytania dokumentu, dzięki konstrukcji NOFRAMES, która zawiera "lustrzane" odbicie treści ramek.

Powrót do góry Repeater - Urządzenie sieciowe pracujące w warstwie fizycznej modelu ISO/OSI. Pozwala na wzmocnienie sygnału w kablu sieciowym, a więc przedłużenie segmentu. Informacja przesyłana kablem ulega zniekształceniom proporcjonalnie do jego długości. Jednym z urządzeń, które wzmacnia i regeneruje sygnały przesyłane kablem jest repeater. Repeater służy więc do fizycznego zwiększania rozmiarów sieci . Zwykle zawierają one z kilka wzmacniaków.

Powrót do góry Router - Urządzenie działające w warstwie sieciowej modelu ISO/OSI. Pozwala na kierowanie pakietów zgodnie z zawartą w nich informacją adresową. Urządzenie stosuje się do łączenia sieci LAN i sieci rozległych. Inaczej urządzenie, które funkcjonuje tak jak mostek, ale obsługuje odmienne protokoły. Routery korzystają przy tym z tzw. tablic routingu. Mogą one być tworzone ręcznie przez administratora sieci lub automatycznie przez protokoły routingu.Jego dwa najczęściej spotykane zastosowania to podłączenie sieci lokalnej do sieci rozległej (np. Internetu) lub połączenie kilku sieci lokalnych. Router posiada przeważnie kilka portów obsługujących różne technologie (np. Ethernet, Frame Relay i ATM) i potrafi dokonać konwersji między nimi. Router jest urządzeniem inteligentnym - potrafi rozpoznać adres docelowy pakietu i podjąć decyzję gdzie i którędy ma on być wysłany.Decyzja może być podjęta na podstawie konfiguracji ustalonej na stałe przez administratora, lub też dzięki automatycznej wymianie danych z innymi routerami. Wymiana ta odbywa się dzięki protokołom routingu (np RIP, OSPF, EIGRP). Oprócz swoich podstawowych funkcji router może pełnić wiele dodatkowych - na przykład chronić sieć (firewall). Routerem może być specjalizowane urządzenie, lub komputer wyposażony w odpowiednie oprogramowanie.

Powrót do góry SDI - Linia cyfrowa typu DSL (digital subsciber line) - stałe połączenie z Internetem. Cecha szczególna wszystkich DSLow - transmisja odbywa się na tych samych kablach co zwykly telefon, rozmowa telefoniczna nie zakłóca transmisji i na odwrót (w przypadku słabego SDI rozmowa spowalnia transmisję prawie dwukrotnie).

Powrót do góry Serwer - .Strona świadcząca usługi na zasadzie klient - serwer; komputer, na którym jest posadowione oprogramowanie realizujące funkcje serwera. Podstawowy element środowiska sieciowego - obsługa użytkowa i administracyjna. Zadania: przechowywanie modułów programów narzędziowych systemu operacyjnego, przechowywanie programów i danych użytkownika, zarządzanie systemem plików, zarządzanie dostępem użytkownika do zasobów sieci, zarządzanie siecią i śledzenie jej pracy.  Przykładowo mogą to być usługi typu podawanie plików, obsługa drukarek, archiwizacja danych, translacja protokołów, przesyłanie poczty, itp.
Specjalizacje serwerów:
komunikacyjne - zarządzanie połączeniami między węzłami sieci, komputerami, łączami telekomunikacyjnymi oraz komputerowymi, backupy,
aplikacji - przechowywują aplikacje potrzebne do realiz usług sieciowych na zasadzie jedna aplikacja - wielu użytkowników.
baz danych - przechowuje uporządkowane strukturalnie dane lub obiektowo zorientowane aplikacje,
poczty elektronicznej - organizacja skrzynek poczy elektr, konwersja różnych protokołów, szyfrowanie.
faksowe - dwukierunkowy przepływ faksów w sieci lokalnej, automatyzacja, wsp dostęp do drukarek w sieci.
usług katalogowych - informacje o użytkownikach i zasobach sieci
.

Powrót do góry Skrętka - Kabel UTP jest podobny do kabla telefonicznego jednak spełnia surowsze normy dotyczące podatności na czynniki zewnętrzne (przepięcia) niż normy zwykłego kabla telefonicznego. Jest używany o wiele częściej niz STP.

Powrót do góry SLIP (ang. Serial Line Interface Protocol)

Powrót do góry Stacja robocza - Ogólna nazwa komputerów przyłączonych do sieci lokalnej lub zdalnej, dawniej komputer o dużej mocy przetwarzania danych - obliczenia naukowe i inżynierskie (CAD/CAM)

Powrót do góry Switch - patrz Przełącznik

Powrót do góry Światłowód - Transmituje dane w postaci impulsów światła przez specjalne szklane lub plastykowe kable.
   Włókno światłowodowe składa się z dwóch warstw niezwykle czystego szkła i rdzenia i powłoki. W odróżnieniu od kabli miedzianych, w których dane są przesyłane w postaci impulsów elektrycznych, w światłowodach informacje są przesyłane jako impulsy świetlne. Jako że powłoka i rdzeń wykonane są ze szkła o różnym współczynniku odbicia światła, promień świetlny odbija się na granicy dwóch warstw i w ten sposób biegnie się przez całą długość kabla. W przypadku światłowodów można rozróżnić ich dwa podstawowe typy: światłowody wielomodowe i jednomodowe. W przypadku światłowodów wielomodowych w rdzeniu mieści się wiele modów promieni światła naraz. Natomiast rdzeń światłowodu jednomodowego jest tak cienki, że mieści się w nim tylko jeden promień światła. Z oczywistych powodów światłowód jednomodowy ma lepsze parametry techniczne. W światłowodzie wielomodowym każdy z promieni światła podróżuje po różnej trasie i dociera do odbiornika w różnym czasie. Oznacza to, że wąski impuls świetlny poprzez transmisję w kablu rozszerza się. Ogranicza to szybkość wysyłania impulsów (częstotliwość pracy), gdyż inaczej impulsy schodziłyby się i odbiornik nie byłby w stanie ich rozróżnić. W światłowodzie jednomodowym jest tylko jeden promień, toteż można z dużo większą szybkością wysyłać impulsy. Wadą światłowodów jednomodowych jest to że w związku z bardzo małym rdzeniem, trudniej jest je zakończyć, wszelkie elementy wymagają większej dokładności, znacznie droższe są też obecnie urządzenia (karty sieciowe, koncentratory itp.) współpracujące z takimi światłowodami.
   Światłowody wielomodowe pozwalają na przesłanie danych z prędkością dwudziestokrotnie większą niż w przypadku zwykłej skrętki. światłowody jednomodowe, których rdzeń szklany ma średnicę 9 nm (ponad 110 takich rdzeni ułożonych obok siebie zajęłoby zaledwie 1mm!), pozwalają na przesłanie danych z szybkością nawet 300 razy większą niż po skrętce. Oznacza to przesłanie w ciągu 1 sekundy prawie 5 tys. tomów składających się z 500 stron każdy! Światłowody są kosztowne. Konieczne jest stosowanie niezwykle precyzyjnych maszyn, pozwalających na wytworzenie produktów tak mikroskopijnych. Otrzymanie szkła bez żadnych zanieczyszczeń również nie jest proste, a zatem nie jest tanie. Ponadto instalacja światłowodów wymaga drogich urządzeń, a także wysoko wykwalifikowanych pracowników.

Powrót do góry światłowody wdmuchiwane - Technologia światłowodów wdmuchiwanych polega na tym, że instaluje się puste rurki plastykowe, których koszt jest porównywalny z ceną najtańszych kabli miedzianych typu skrętka i stanowi ok. 10 proc. kosztu kabla światłowodowego. Za kilka lat, przy użyciu urządzenia do wdmuchiwania światłowodów oraz sprężonego powietrza, będzie można wdmuchnąć je do już istniejących rurek. Dopiero wtedy trzeba będzie zapłacić za same włókna. Niezwykle istotne jest również to, że taka instalacja odbywa się błyskawicznie i bez większych zakłóceń pracy danej instytucji. Technologia światłowodów wdmuchiwanych jest wręcz tańsza od instalacji światłowodów konwencjonalnych! Nie bez znaczenia jest także oszczędność, która wynika z niepłacenia jeszcze raz za instalację kabli.     Jednym z przykładów nowej technologii światłowodowej jest technologia światłowodów wdmuchiwanych Blolite brytyjskiej firmy BICC Brand-Rex. Technologia ta ma kilka ważnych zalet. Jedna z nich jest bardzo istotna dla firm, które myślą o zastosowaniu szybkich metod transmisji, np. protokołu Gigabit Ethernet. Propozycja standardu tej technologii przewiduje wykorzystanie światłowodu wielomodowego tylko w odległościach do 300 m. Przy odległościach większych konieczne będzie zastosowanie światłowodu jednomodowego. Blolite daje w takiej sytuacji elastyczność, gdyż na odległościach przekraczających 300 m można zainstalować rurki i wdmuchnąć do nich włókna wielomodowe, które mogą być wykorzystane do transmisji w obecnych technologiach np. Fast Ethernet. W momencie kiedy zostanie ustalony standard Gigabit Etherent i użytkownik podejmie decyzję o wykorzystaniu tej technologii, będzie można bardzo łatwo (a przede wszystkim tanio) zastąpić włókna wielomodowe jednomodowymi bez otwierania koryt, sufitów, bez dostawania się do studzienek kanalizacyjnych, bez przeszkadzania innym pracownikom w biurze.

Powrót do góry TCP/IP  

Powrót do góry WAP

Powrót do góry WML - odpowiednik HTML dla WAP